Montane Kong Vinter har 4 distancer
Alle for hold på 2 eller 3 personer.

Master:
Master er den længste bane hvor deltagerne skal ro kajak (både dag og nat), flere reb og klatre sektioner er krævende som holdene selv skal kunne mestre og orienteringen om natten kan stille større krav til holdene.
Der er krav om at deltagerne benytter våddragt eller tørdragt under kajak etapen samt kan udfører en makkerredning i kajak. Deltagerne skal ligeledes selv varetage sikkerheden ved alle reb og klatre momenter.
Estimeret vinder tid 14 timer og åbent i 23 timer. Sidste målgang 06:00 Søndag

Challenge:
Challenge er en solid udfordring.  Man skal fortsat kunne orientere men orienteringen vil være let til mellem svær. Denne klasse kræver lidt erfaring men er designet så alle hold få en god oplevelse. Deltagerne skal IKKE ro kajak og rebbanerne er knapt så tekniske, men kræver at en på holdet har erfaring med sikrings teknik af topreb. Holdene har dog mulighed for at vælge disse poster fra.
Estimeret vindertid 8 timer og åbent i 13,5 timer.  Sidste målgang 23:30 Lørdag

Fighter:
Fighter er en introduktion til Adventure Race, men en fin udfordring. Orienterings vil være let og enkelte steder mellemsvær, men du skal stadig kunne finde vej. Fighter vil give deltagerne en god dag i naturen. Deltagerne skal IKKE ro kajak, men nok et par klatre momenter op i højden, hvor en instruktør vil hjælpe med sikkerheden.
Estimeret vindertid 4 timer og åbent i 7 timer. Sidste målgang 16:00 Lørdag

Junior:
Junior er en ungdoms række. Deltagerne skal være minimum 15 år på løbsdagen og må max være 21 år.
Ruten tager udgangspunkt i challenge ruten, men fra sorteret enkelte poster og stræk.
Estimeret vindertid på ca. 6 timer og åbent i 14 timer.  Sidste målgang 23:30 Lørdag

NB: Deltagelse i Juniorrækken kræver skriftlig tilladelse fra forældre på alle deltagere. Denne tilladelse medbringes og afleveres til løbsansvarlig inden starten. Deltager man som efterskolehold, kan man stadig deltage med skriftlig tilladelse fra en lærer eller skoleleder.